10 Fakta “The Piyuts” yang Bakal Bikin Kamu Kangen

Kangen dengan KRL seri 5000 eks Tokyo Metro dan seri 1000 eks Toyo Rapid yang juga dikenal sebagai The Piyuts? Mungkin mereka sudah lama tidak tampak, tetapi banyak sekali kenangan yang masih membekas. Mungkin dari rekan pembaca ada yang teringat kembali akan kenangan yang dulu, tetapi ada juga yang mungkin baru mulai berkenalan dengan dunia kereta dan menjadi penasaran dengan KRL seri ini.
Ingin kembali nostalgia atau semakin penasaran? Mari kita simak 10 fakta The Piyuts berikut ini!
1.Suara rem yang khas
Langsung saja ke hal pertama yang juga menjadi inspirasi judul artikel ini. Suara rem KRL Seri 5000 dan 1000 ini sangatlah khas bunyinya. Sehingga ada beberapa railfans yang sampai menjulukinya piyuts yang kemudian cukup sering digunakan untuk mendeskripsikan keluarga KRL ini.
Cukup sulit mendeskripsikan suaranya, jadi lebih mudah untuk menyimak video di bawah ini sebagai contoh:
2. KRL seri 1000 menjadi pionir KRL SF10 di masa Divisi

The Piyuts ternyata pernah menjadi pelopor di dunia KRL Jabodetabek di masa Divisi Jabotabek. Yaitu pelopor KRL yang berdinas dengan formasi 10 kereta, dan KRL yang punya TV di interiornya. Dua rangkaian yang mendapat kehormatan ini adalah 1081F dan 5816F.
Rangkaian 1081F mempelopori rangkaian 10 kereta di KRL Jabodetabek sebagai KRL peluncuran Ekonomi AC. Sayangnya, formasi ini hanya bertahan satu hari saja, di mana keesokan harinya, rangkaian ini telah diperpendek menjadi formasi 8 kereta. Formasi inilah yang kelak bertahan selama 10 tahun sebelum pemanjangan kembali dilakukan.
KRL yang beroperasi reguler dengan 10 kereta sendiri (bukan saat test run) tidak ditemukan lagi secara reguler sampai awal 2014 dengan seri 205.
3. Djoko Vision sebagai pionir KRL dengan TV di dalamnya

Salah satu rangkaian yang terkenal dari KRL seri 5000 adalah 5816F yang semenjak proyek pemasangan TV di interiornya dikenal dengan “Djoko Vision”. Proyek ini dilakukan dengan pemasangan sebanyak 42 unit TV di dalam rangkaian, dengan posisi TV ada pada ujung-ujung rak bagasi di dekat pintu. Pada Juni 2012, setelah dilakukan Perawatan Akhir Lengkap, berdinaslah KRL “Djoko Vision” ini dengan fasilitas barunya.
Rangkaian ini bertahan hidup sampai akhir 2014 ketika rangkaian ini kemudian dibawa ke Balai Yasa Manggarai dan tidak pernah muncul lagi. Di saat yang sama, rangkaian 1091F mulai muncul kembali.
4. Seri 1000 datang ke Indonesia sebagai KRL tangan ketiga
Meskipun datang berbarengan dengan Seri 5000, sesungguhnya KRL Seri 1000 adalah KRL tangan ketiga, bukan tangan kedua. Karena sesungguhnya KRL seri 1000 ini aslinya adalah bekas dari KRL Seri 5000 yang diremajakan dengan rincian berikut:
Pada tahun 1995, 12 rangkaian KRL Seri 5000 berpindahtangan dari TRTA (pendahulu Tokyo Metro) ke Toyo Rapid yang baru dibentuk. 10 dari rangkaian ini yaitu 1001F hingga 1101F kemudian diremajakan menjadi Seri 1000. Sementara itu, dua rangkaian lainnya yaitu 1111F dan 1121F hanya digunakan sebagai sumber sukucadang.
5. Seri 5000 adalah KRL eks Jepang tertua di Indonesia
KRL seri ini juga menjadi KRL yang paling tua di Indonesia. Berdasarkan penelusuran Tim REDaksi ke situs web Wikipedia Jepang, diketahui KRL seri ini pertama kali dibuat pada tahun 1964.
Untuk rangkaian KRL seri 5000 yang beroperasi di Indonesia, dari 5809F, 5816F dan 5817F semuanya merupakan buatan tahun 1966. Sementara rangkaian KRL seri 1000 yang beroperasi di Indonesia yaitu 1061F, 1081F, dan 1091F adalah buatan 1967 dan 1968 dengan nomor asli 5836F, 5822F, dan 5820F.
6. Seri 1000 sempat menjadi rangkaian tetap Ekonomi AC
KRL seri 1000 sempat menjadi rangkaian tetap KRL Ekonomi AC saat Ekonomi AC di lintas selatan dan timur saat baru dioperasikan. Yaitu rangkaian 1081F untuk Bogor-Jakarta Kota, 1091F Depok-Jakarta Kota, dan 1061F Bekasi-Kota. Selama sekitar sebulan, rangkaian ini terus menerus berdinas di lintas ini. Setelahnya rangkaian-rangkaian ini kemudian mulai dirolling dinasannya dengan yang lain.
7. Livery hijau “maho”

Salah satu livery terlucu dari KRL seri ini adalah livery muka hijau yang dimiliki oleh rangkaian 1061F. KRL ini mulai tampak terlihat dengan muka hijau setelah bertabrakan dengan KRL Holec di antara Tebet-Manggarai. Oleh karena livery ini terkenal lucu di sebagian railfans dan warna hijau muda dikenal sebagai emoji “maho” di suatu forum internet, maka KRL ini juga disebut “KRL maho”.
8. Livery striping batik
Ketiga rangkaian KRL seri 1000 di saat era KCJ dengan livery muka berwarna biru-kuning pun masih memiliki ciri pembeda masing-masing. Rangkaian 1081F mempunyai livery dengan frame warna kuning polos lalu kemudian merah. Sedangkan rangkaian 1091F mempunyai livery dengan frame warna hitam, lalu kemudian menjadi merah seperti 1081F, dan tidak memiliki logo Toyo Rapid. Namun yang paling spesial di antara ketiganya adalah lagi-lagi 1061F.

Rangkaian 1061F mempunyai livery dengan frame warna kuning yang diberi ciri khas pembeda dari 1081F yaitu dengan striping batiknya. Livery ini bertahan hingga 2012-2013 sebelum dibuat menjadi kuning polos dengan muka biru-kuning. Akan tetapi, berbeda dengan 1081F dan 1091F, muka biru pada rangkaian ini tidak dibuat penuh hingga akhir hayatnya.

9. Pernah menabrak badug Jakarta Kota dan kebablasan di Cilebut
Salah satu kejadian yang terkenal menimpa KRL seri ini adalah kejadian bablas di Jakarta Kota. Kejadian ini menimpa rangkaian 5809F pada 17 Maret 2011. KRL yang berdinas sebagai Pakuan Ekspres ini menabrak badug, sehingga penumpangnya sampai harus dipindah ke KRL Bojonggede Ekspres yang rutenya jadi diperpanjang sampai Bogor.
Saat Tim REDaksi mencari berita perihal kejadian ini, diperoleh berita yang rilis dengan tanggal yang sama dan jam berdekatan oleh Detik. Namun di berita ini disebutkan rangkaian hanya mengalami anjlokan.
Selain itu, salah satu dari Tim REDaksi juga pernah mengalami kejadian kebablasan dengan salah satu rangkaian KRL seri ini. Saat sedang menaiki rangkaian KRL tujuan Bogor, KRL ini justru kebablasan di Stasiun Cilebut. Beruntung, tidak ada insiden yang lebih serius sebagai akibat dari kebablasan ini.
10. KRL seri 5000 dan 1000 pernah dipanjangkan menjadi 10 kereta
Pada Juli 2017, rangkaian 5817F diujicobakan menjadi 10 kereta. Sedangkan sebelumnya rangkaian 1081F telah diujicobakan menjadi 10 kereta lebih dulu pada Juni 2017. Pemanjangan kereta ini dilakukan untuk meningkatkan kapasitas angkut armada KCI yang saat itu sedang gencar melakukan penambahan rangkaian 10 kereta. Formasi dari kedua rangkaian setelah dijadikan 10 kereta adalah sebagai berikut:
Hal ini adalah suatu “blast from the past” khususnya bagi rangkaian 1081F, karena rangkaian ini dulu juga pernah menjadi rangkaian 10 kereta dalam formasi aslinya. Pemanjangan rangkaian 5817F dan 1081F dilakukan dengan masing-masing mengambil dua kereta dari 1091F yaitu 1092, 1093, 1094, dan 1095.
Semoga kesepuluh hal ini dapat membangkitkan kenangan, ataupun memberi pengetahuan tentang KRL “The Piyuts” yang melegenda ini. (RED/TGP/IHF)
The point of view of your article has taught me a lot, and I already know how to improve the paper on gate.oi, thank you. https://www.gate.io/fr/signup/XwNAU
I wish to express my love for your generosity in support of visitors who actually need guidance on this situation. Your personal commitment to passing the solution all-around appeared to be remarkably effective and have surely permitted associates much like me to attain their endeavors. This useful guide means this much a person like me and even further to my colleagues. Best wishes; from all of us.
I am commenting to let you understand what a great encounter my friend’s daughter gained reading through your webblog. She picked up numerous issues, not to mention what it is like to have an excellent helping heart to let folks with no trouble gain knowledge of various problematic subject areas. You truly surpassed my desires. Thanks for coming up with these helpful, safe, revealing as well as fun thoughts on this topic to Sandra.
I precisely needed to thank you so much again. I am not sure what I would’ve achieved without the entire strategies shared by you concerning this area. This was a real challenging circumstance for me, however , taking note of your specialised form you processed that forced me to jump for delight. I will be grateful for your help and in addition trust you are aware of an amazing job you happen to be doing teaching the mediocre ones thru a web site. Most likely you haven’t come across any of us.
I would like to show my appreciation to you for bailing me out of such a setting. Just after checking through the search engines and meeting solutions that were not powerful, I thought my life was well over. Living devoid of the approaches to the difficulties you’ve fixed all through this post is a critical case, as well as the ones which might have in a wrong way damaged my entire career if I hadn’t encountered your blog. Your own knowledge and kindness in taking care of all the pieces was valuable. I am not sure what I would have done if I hadn’t come across such a subject like this. I can at this moment look forward to my future. Thanks very much for your reliable and effective help. I will not think twice to propose your web site to any person who needs tips about this area.
Hey! I simply would like to give an enormous thumbs up for the nice info you have got here on this post. I can be coming back to your blog for extra soon.
I needed to post you a bit of remark to be able to say thanks a lot again considering the pretty suggestions you have contributed in this article. It is surprisingly open-handed with you to supply unhampered what exactly many people might have sold as an e-book in order to make some cash for their own end, especially since you could have done it in the event you considered necessary. Those concepts in addition worked like a easy way to fully grasp some people have similar desire really like my own to grasp great deal more with regard to this matter. I know there are lots of more pleasant times ahead for many who find out your site.
I have to show my appreciation to you just for rescuing me from this type of problem. Because of exploring through the online world and getting views which were not beneficial, I assumed my entire life was over. Living devoid of the solutions to the problems you’ve fixed as a result of your main website is a crucial case, as well as the kind which may have in a negative way affected my entire career if I had not encountered your blog post. Your own personal talents and kindness in controlling every aspect was very useful. I’m not sure what I would’ve done if I hadn’t discovered such a step like this. I can also now look ahead to my future. Thanks for your time so much for this reliable and effective help. I won’t hesitate to refer your web sites to any individual who would like counselling about this area.
I wish to show some thanks to the writer for bailing me out of such a circumstance. After scouting throughout the the net and coming across views which were not productive, I was thinking my entire life was well over. Existing without the presence of approaches to the issues you’ve sorted out by way of your article content is a crucial case, as well as ones which could have in a negative way damaged my entire career if I had not discovered the website. Your own capability and kindness in playing with everything was precious. I am not sure what I would have done if I hadn’t discovered such a thing like this. I am able to at this time look ahead to my future. Thanks for your time so much for your expert and results-oriented guide. I will not think twice to recommend your web sites to anyone who needs and wants tips on this area.
I in addition to my buddies happened to be checking the nice pointers from the website and then at once came up with a terrible suspicion I had not expressed respect to the web blog owner for those strategies. The women were definitely absolutely joyful to read all of them and already have certainly been using them. We appreciate you indeed being indeed considerate and then for opting for varieties of exceptional things most people are really desperate to know about. Our own honest apologies for not expressing gratitude to you earlier.
https://www.freezethefat.com/before-after-photos-los-angeles/nonsurgical/coolsculpting/15/
http://frontncenter.squarespace.com/journal/recommend/6330307
https://quangduc.com/p52209a67341/propagating-the-dharma-to-millenials-through-youtube
http://dominiontv.wwwssr10.supercp.com/3-ways-to-improve-your-essay-service-3/
http://www.ithinkiloveittoo.com/2013/11/22/button-down-uniform/
http://www.nostalji1.com/nost/news.php?readmore=113&c_start=540
https://nurturemedicine.co/apps/blog/show/44933420-magnesium-deficiency-?&fw_comments_page=82&fw_comments_order=DESC&siteId=130569818&locale=en-US
Once I originally commented I clicked the -Notify me when new feedback are added- checkbox and now every time a comment is added I get four emails with the identical comment. Is there any means you possibly can remove me from that service? Thanks!
https://baycommunityfellowshipp.webs.com/apps/blog/show/11274270-what-s-up-at-the-bay?&fw_comments_page=23&fw_comments_order=ASC
http://saint-germain-des-bois.fr/forum/topic/supreme-clothing-5/
https://www.sgambiente.gov.pt/pt/component/k2/item/11-mapa-de-pessoal?start=1500
you’ve gotten a fantastic blog here! would you wish to make some invite posts on my blog?
http://debbrammer.com/ministry-marriages-part-three-nurturing-your-relationship/
http://thecase-lawfirm.com/2022/02/12/verxovnym-sudom-razyasneny-voprosy-ob-administrativnoj-otvetstvennosti-za-narushenie-trudovogo-zakonodatelstva/
https://lisas-insight4u.com/apps/blog/show/6937070-americans-gather-in-celebration?&fw_comments_page=23&fw_comments_order=DESC&siteId=38922773&locale=en-US
https://www.kanaae.org/index.php/blog/742-should-you-add-a-digital-assistant-to-your-classroom
http://ebio.com.cn/plus/guestbook.php?action=admin&id=4195486
I discovered your weblog web site on google and examine a few of your early posts. Continue to maintain up the superb operate. I simply extra up your RSS feed to my MSN News Reader. Looking for ahead to studying more from you later on!?
I was more than happy to find this net-site.I wished to thanks to your time for this excellent read!! I definitely having fun with every little little bit of it and I have you bookmarked to check out new stuff you weblog post.
you may have an incredible weblog here! would you prefer to make some invite posts on my weblog?
This actually answered my downside, thank you!
Spot on with this write-up, I really think this web site needs way more consideration. I抣l most likely be again to learn much more, thanks for that info.
I am typically to blogging and i really recognize your content. The article has actually peaks my interest. I’m going to bookmark your site and maintain checking for new information.